Håll koll i dieseltanken!

Ovälkomna gäster i tanken!

Det här är inte riktigt ett El-tips, men ändå värt att skriva om, eftersom så många av oss har inombordsmotor och en dieseltank. Det gäller att sköta tanken, annars kommer vi ofelbart att drabbas av elände och driftstopp, oftast i det minst lämpliga läget; när det är blåsigt och skumpigt!

Bakterier i tanken!

Det låter kanske konstigt, men det finns faktiskt bakterier som gillar att hålla till i vår dieseltank. De livnär sig på kolväten, dom det ju finns gott om i diesel. Och de lever i vattnet, som nästan alltid finns i olika mängd i tanken.

Bakterierna bildar en svart smetig sörja i botten av tanken. Jag brukar själv känna mig stolt över att jag har koll på detta, och rensade t.o.m tanken under sommaren, en dag när jag hade lite långtråkigt i en vik. Helt ren tank i augusti alltså. I slutet av november tömde jag tanken för att lyfta ur den helt för renovering runt omkring. Döm om min förvåning när jag hittade mängder med smet! Se min tank nedan :-o.

En obehaglig överraskning!

Vad är problemet?

Bakterierna frodas i tanken i gränsen mellan vatten och diesel. Diesel är lättare och flyter alltså ovanpå vattnet, som hamnar längst ned. I gränsen bor bakterierna.

Ungefär i det området sitter också sugröret, som suger upp dieselbränsle till motorn. Ett lite kortare rör returnerar den diesel som inte förbrukas.
(Det är alltså skillnad mot en bensinmotor som förbränner allt den "drar". Dieselmotorn har ett större flöde, och inte allt förbränns utan cirkulerar då åter. Det gör det svårare/dyrare att mäta motorns bränsleförbrukning för dieselmotorer, eftersom vi måste ha två givare och beräkna skillnaden mellan dem. En parentes...)

Den svarta smeten, till stor del bestående av döda bakterier, sugs upp i sugröret och sätter igen alla filter som finns. Motorn tvärstannar naturligtvis, och går inte att få igång igen förrän hela bränslesystemet rengjorts och alla filter bytts. (Ha alltid med extra filter....)

Det här problemet uppstår väldigt ofta på olämpliga ställen, när man verkligen behöver motorn; runt Slussen, i dåligt väder etc. När båten skumpar och hoppar runt skvalpar det även i tanken. Sörjan börjar flyta runt, och sugs lättare upp i sugröret. Usch!

Vadå, Vatten i tanken??

Hur i hela världen får jag in vatten i tanken? Företrädesvis på två vis:

  1. Vid tankning på mindre lyckade ställen, och mackar utan koll. De kan ha fått kondensvatten i sina tankar, som följer med bränslet in i din båt.
  2. Genom att du får egen kondens i tanken. När det blir kallt utfälls fukten i luften som vatten på kallare ytor; kondens. Jämför dagg på kvällen när det blir kallare, eller imman på badrumsspegeln som är kallare än varmluften.

Din tank har ju alltid en avluftning, så att luft kan komma ut och in i takt med att bränsle fylls eller förbrukas. Om du har en halvtom tank kommer luft att dras in genom luftningsledningen, till den kallare tanken (som ju ofta ligger i svala kölsvinet). Då får du kondens i tanken, och välkommenmattan rullas ut för bakterierna.

Hur ska jag slippa?

Undvik förstås ovanstående! 

  • Tanka på mackar som har hyfsad omsättning, så att bränslet där förnyas ofta.
  • Se till att ha så full tank det går, åtminstone vid längre stopp.
  • Ha alltid helt full, eller helt tom, tank under vintern.
    I första fallet finns inte plats för luft, i andra fallet finns ingen mat.
  • Använd något dieselbakteriedödarmedel du tror på, t.ex GrotaMar.

Bakteriedödande medel

Det finns som sagt medel att hälla i tanken. De är ofta starka som 17, och inget man skall ha vid matlagningen... De dödar bakterierna utan pardon.
Men, viktigt att tänka på: Om man har bekymmer med bakterier är det inte bara att hälla i medel. Bakterierna dör, men smeten och eländet är kvar.

Det rätta, och enda, sättet är alltså att rengöra/suga ur tanken, fylla på ny/silad diesel, och sedan tillsätta dödsmedlet vid varje tankning. Det finns också ofta en "chockdosering", som kan vara lämplig att använda efter den inledande rengöringen.

Tips på rensning

Kanske har din tank en manlucka, dvs en lucka på ovansidan genom vilken man kan komma åt att arbeta i tanken? Många, inklusive min egen, saknar detta. Enda sättet i mitt fall är då att komma in via bränslemätaren, som skruvas bort. (Bilden ovan är tagen genom detta 50 mm hål.)

Tag sedan en pinne, eller metallspröt (en gammal bilradioantenn är min favorit), och tejpa fast en slang med änden längst ut i sprötets ände. Fäst ev även en bit upp för bättre styrsel. Nu kan du använda antennen som dammsugare, eftersom slangens andra ände kopplats till en sugande pump av en sort som klarar diesel. Biltema och andra har sådana med ett förfilter av metallnät, där kletet som sugs upp hamnar.

Exempel på pump med för-filter

Slutligen

Var mycket noga när du jobbar med diesel inne i båten. Det är inte lätt att antända, men det är ett elände om man spiller. Lukten "fastnar" överallt, och är mycket svår att få bort.

Det finns manluckor för eftermontering! Sök denna benämning i din favorithandel eller Google, så hittar du sådana för en dryg tusenlapp.

Passa på att göra detta jobb nu under vintern!

  • Bakterierna växer glatt i en halvtom tank.
  • Det är skönt att börja säsongen med lätt sinne.
  • Det är lättare att jobba med båten på land; den ligger stilla.
  • Du har fri tillgång till verktyg och alla hjälpmedel.

Lycka till!