Aktivera olika saker när generatorn laddar

Lite relä styr Stort relä. Och annat!

Ett kul sätt att automatisera båten är att utnyttja signalen DF ut från generatorn. DF är 0V då generatorn står stilla, och blir ca +12V då generatorn börjar ladda. 

Lite kort om "DF"

Normalt är laddningslampan kopplad dit; ansluten till batteriets +12V med sin ena ände och till DF med sin andra. Om DF är 0V (generatorn står stilla, eller laddar inte av annan anledning) flyter ju en ström genom laddlampan, som då lyser. När generator börjar ladda stiger DF till ca +12V, och skillnaden över lampan blir då närmare 0V, och lampan slocknar. Gammalt välkänt beteende.

Till DF brukar man också koppla sitt skiljerelä. Reläspolens ena ände till "jord", dvs båtens 0V (svarta plinten), och den andra till DF. När generatorn laddar och DF alltså blir +12V drar skiljerelät, och kopplar ihop batteribankarna.

Vi har gått igenom funktionen på Elkursen, men en kort repetition kommer här. Huvudfunktionen hos DF är att skapa en magnetiseringsström i fältlindningen, så att generatorn kan komma igång och ladda. När generatorn är igång är den självförsörjande, men vi kan inte "lasta ned" DF alltför mycket; då blir den inledande magnetiseringen för liten och generatorn kommer inte igång med laddningen, trots att den roterar.

Litet relä är bäst för DF

För att inte ta livet av DF med en massa kul funktioner då generatorn går kan vi ta till ett litet knep. Vi ansluter ett litet relä, med flera oberoende reläkontakter som alla aktiveras då reläet drar.
Reläet i bilden nedan har en kontakt som påverkas av det s.k ankaret.

Ett enkelt relä med en enda kontakt.

Det finns alltså också relän som har flera, helt separerade, kontakter som påverkas då reläet aktiveras. Här ser vi en kopplingsskiss på ett relä som har en spole, som påverkar fyra individuella kontakter.

Fyra kontaktgrupper påverkas av samma spole

Stora möjligheter!

Så, då har vi ordnat oss fyra separata strömbrytare, som alla slås på då generatorn laddar. I och med att de är helt oberoende av varandra kan de alltså användas för att slå på helt oberoende saker då generatorn startar.

Några exempel för de oberoende kontakterna:

  • Aktivera skiljerelät så att batteribankarna kopplas ihop. I och med att det lilla relät styr det större behöver vi inte belasta generatorns DF med mer än det lilla reläets styrström.
  • Tända motorlanternan som skall lysa i masten då man går för motor. Kopplas lämpligen så att den enbart lyser om de övriga lanternorna har tänts via sin ordinarie manuella brytare.
  • Aktivera bränslemätaren och all instrumentbelysning, nu när vi har mycket ström tillgängligt.
  • Kanske tända en lampa på instrumentbrädan, som tydligt visar att generatorn är igång.
  • Aktivera en timräknare, för att registrera antalet gångtimmar för motorn.
  • Du kan säkert komma på fler fiffiga saker... (De tre sista förslagen kan dessutom delaen reläkontakt, eftersom de alla drivs av samma +12V och alla aktiveras samtidigt.)

Lycka till! 🙂

Min egen elpanel som exemepel. Generator-LED tänds då laddning sker.